“We make opera great again!”
(Lucio Silla aka Ivan Pecnik)
Lees meer Lees minder
Mozart met een knipoog geserveerd.
Het verhaal in het kort
Het zijn woelige tijden in de Romeinse Republiek. Om zijn macht en invloed te vergroten schakelt dictator Silla systematisch al zijn (potentiële) rivalen uit. Nadat hij zijn belangrijkste politieke tegenstander Marius vermoord heeft en het gerucht laat verspreiden dat ook Cecilio, diens jongere medestrijder gedood werd, eist hij dat Giunia, dochter van Marius en geliefde van Cecilio, met hem in het huwelijk treedt.
Wie? Wat? Librettolezing?
WALPURGIS neemt traditiegetrouw één keer per jaar een operaklassieker uit de kast om vervolgens uit pure nieuwsgierigheid en met veel plezier de muziek van de tekst te scheiden zodat de inhoud ervan op een nieuwe manier kan resoneren voor ons en onze tijd. Met onze librettolezingen brengen we acteurs en zangers samen op scène en verkleinen we de drempel naar het genre. Verwacht je aan een ongedwongen muziektheaterfeestje boordevol spelplezier en hemelse muziek.
Alle librettolezingen op een rijtje (2001-2016)
Duik in ons archief om te zien welke opera’s we nog zoal onder handen namen:
Mitridate (Mozart, 2016)
Beatrice en Benedict (Berlioz, 2015)
Daphne (Strauss, 2014)
Platée (Rameau, 2013)
La Bohème (Puccini, 2012)
Fidelio (Beethoven, 2011)
Turandot (Puccini, 2010)
Falstaff (Verdi, 2007)
Don Giovanni (Mozart, 2005)
De Fladdermuis (Strauss, 2002-2004)
Cosi fan Tutte (Mozart, 2001)
muziek | Wolfgang Amadeus Mozart |
libretto | Giovanni de Gamerra (geredigeerd door Pietro Metastasio) |
concept, dramaturgie & tekstbewerking | Judith Vindevogel |
scenografie, lichtontwerp & foto | Stef Depover |
muzikale begeleiding | Veronika Iltchenko |
spel | Lukas De Wolf, Pieter-Jan De Wyngaert, Ivan Pecnik, Matthias Van de brul & Flor Van Severen |
zang | Raphaële Green & Ellen Vanherck (MM Academy) |
kostuums | Leen Bogaerts |
productie | WALPURGIS |
coproductie | De Munt |
Wolfgang Amadeus Mozart
Giovanni de Gamerra (geredigeerd door Pietro Metastasio)
Judith Vindevogel
Stef Depover
Veronika Iltchenko
Lukas De Wolf, Pieter-Jan De Wyngaert, Ivan Pecnik, Matthias Van de brul & Flor Van Severen
Raphaële Green & Ellen Vanherck (MM Academy)
Leen Bogaerts
WALPURGIS
De Munt
Recensies
“Op een amusante en ongedwongen wijze aan de slag gaan met het grote operarepertoire – als er één gezelschap een patent op heeft, dan is het wel muziektheater WALPURGIS. Eerder had de Munt hen al te gast voor onder andere de sprookjesopera’s Prinses Turandot en Fidelio en de librettolezing van Daphne. Dit seizoen zetten ze met grote nieuwsgierigheid en aanstekelijk spelplezier hun tanden in een ander libretto, dat van Lucio Silla. Mozarts opera wordt onomwonden en met een knipoog geserveerd door zangers en acteurs die de kunst van het improviseren verstaan. Ze zetten de gesproken tekst in scène en kruiden hier en daar af met gezongen fragmenten. Een ideale inleiding tot de echte opera, die twee weken later in première gaat.”
De Munt over de librettolezingen, Seizoensbrochure 2017-2018
“Een ervaring die voor eender welke toeschouwer, jonge leek of ervaren operakijker, een eye-opener kan zijn.”
Evelyne Coussens, Etcetera – 18.12.2017
Interview met Judith Vindevogel
Radiozender Klara, Happy Hour (vanaf minuut 25:50) – 15.09.2017
“This is not a FENIKS FESTIVAL”
De Wereld Morgen – 8.09.2017
Silla Revisited in de top 3 van de week van BRUZZ – 12.10.2017
DOOR DE OGEN VAN HET PUBLIEK
“Ik vond het heel sterk in vorm en aanpak en heel leuk om naar te kijken… Veel spelplezier. Heeft me weer nieuwe inspiratie gegeven… Leuke bende!”
Barbara Claes, Lucinda Ra
“Intelligente en humoristische lezing met prima acteurs en zangers.”
Axel De Schrijver
“Boeiende, geestige en fijne benadering. Ontbloot en van alle franjes ontdaan maar waar je ook de kracht van de emoties door voelt stromen. Fijne spelers en goeie muzikanten.”
Ina Geerts, actrice en zangeres
“Voorstelling absoluut gesmaakt! Fijne mix op ’t podium, werkte echt goed.”
Christa Criel, pOdiumkunsten.be
“Super fijne manier om een tekstlezing te doen.”
Haider Al Timimi, Kloppend Hert
“Enorm genoten van het spel, de humor, de zang.”
Fabienne Dragonetti
“Ik heb echt genoten! ’t was een feestje én een geweldige intro voor jonge mensen die voor’t eerst met opera geconfronteerd worden.”
Mieja Hollevoet, theatermaakster en docent kostuumontwerp
“Lieve Judith, dank voor de mooie voorstelling. Prachtig hoe je dat elk jaar weer doet!”
Evelien Bosmans, actrice
INTERVIEW met Judith Vindevogel
Wat is een librettolezing eigenlijk?
“Tijdens een librettolezing wordt in de eerste plaats gefocust op het libretto van een opera, d.w.z. op de tekst die er de theatrale basis van vormt. Prima le parole dus en poi la musica. Daarom bestaat de cast ook overwegend uit acteurs. Net zoals bij een concertante uitvoering van een opera, ‘spelen’ zij hun rol met de partituur in de hand. Sommige personages uit de opera worden vertolkt door een acteur én een zanger. Dat is bijvoorbeeld interessant als een personage heen en weer geslingerd wordt tussen tegenstrijdige gevoelens of gedachten. Zo kan die innerlijke tweestrijd ook zichtbaar gemaakt worden op de scène. Verder maakt de muziek het mogelijk om andere nuances aan te brengen, bepaalde emoties uit te vergroten, een gedachte te nuanceren of er een tweede laag aan toe te voegen. Vaak bewijst zij daarmee ook het genie van de componist. Goeie componisten zijn namelijk in staat om de meest banale gedachten zo om te vormen dat ze toch een zekere diepgang krijgen. Wat ik zelf vooral interessant vind aan de librettolezingen is dat de acteurs niet geconditioneerd zijn door het tempo, de frasering en de dynamiek die door de componist opgelegd wordt. Daarom werken de librettolezingen in zekere zin zo bevrijdend en worden ze ook toegankelijk voor niet-ingewijden. Omdat de tekst van de muziek losgekoppeld wordt, kunnen de acteurs de tekst bij wijze van spreke ’ter plekke ont-dekken’. Het is dit improvisatorische, speelse karakter dat de librettolezingen zo bijzonder maakt en meestal zorgt voor enkele hilarische momenten.”
Hoe ontstaat zo’n librettolezing?
“Eerst lees ik de partituur en de tekst een aantal keer achter elkaar, daarna begin ik met de dramaturgische voorbereiding en kies ik de muzikale fragmenten die ik wil gebruiken. Vervolgens stel ik de cast samen en maak ik een vertaling die hedendaags is en goed in de mond ligt.”
Hoeveel artiesten werken mee aan Silla Revisited?
“Meestal zijn we voor een librettolezing met een man of tien: een vijftal acteurs, een drietal zangers en één of twee musici. Ik probeer een mooi evenwicht te vinden tussen mensen met wie ik eerder werkte en mensen met wie ik nog nooit gewerkt heb. Voor de Franstalige versie van Silla revisited kijk ik erg uit naar de eerste samenwerking met Ivan Pecnik, Pierre Laneyrie en de acteurs van het Raoul Collectif. Ook hoop ik te kunnen werken met enkele jonge zangers van de MM Academy.”
Linda Lovrovic, MM Magazine, sept 2017