JUDITH VINDEVOGEL - OPRICHTSTER EN ALGEMEEN DIRECTEUR

Sopraan Judith Vindevogel studeerde achtereenvolgens dans aan het Stedelijk Instituut voor Ballet te Antwerpen, filosofie aan de Vrije Universiteit van Brussel en theater aan de Studio Herman Teirlinck te Antwerpen. Zij volgde zangles bij Marcel Vercammen en volgde verschillende masterclasses met o.a. Vera Rosza, Noelle Barker, Ernst Haeflicher en Graham Johnson.
In 2009 behaalde zij het diploma van Leraar in de Alexander Techniek aan de Alexander Techniek Academie.

Na haar operadebuut in Salzburg en Brussel als Papagena in de Zauberflöte-enscenering van Karl-Ernst en Ursel Herrmann, zong Judith Vindevogel verschillende rollen uit het operarepertoire waaronder Mi in Das Land des Lächeln (Lèhar), Barbarina in Le nozze di Figaro (Mozart), Monica in The Medium (Menotti), Ordogno in Don Quisciotte in Siera Morena (Conti), de sopraansolo in Kopernikus (Vivier) en de titelrol in La Navarraise (Massenet). Zij kreeg een unaniem lovende pers voor haar verrassend debuut in Montreal als Marie in Wozzeck met het Nouvel Ensemble Moderne o.l.v. Lorraine Vaillancourt.
Judith Vindevogel was te gast in de Koninklijke Muntschouwburg Brussel, de Vlaamse Opera Antwerpen, het Landestheater Salzburg, de Berliner Staatsoper, het Festival für Alte Musik Innsbruck en de Nederlandse Opera Amsterdam. Zij werkte samen met dirigenten als Sylvain Cambreling, René Jacobs en Reinbert de Leeuw; operaregisseurs als Pierre Audi, Harry Kümmel, Guy Joosten, Herbert Wernicke, Nicholas Muni en Ernst Theo Richter; solisten en ensembles als Marcus Groh, het Ictus Ensemble en het Nouvel Ensemble Moderne. Judith Vindevogel is medestichtster van Leporello en richtte in 1987 haar eigen structuur WALPURGIS op. Zij was als gastdocente verbonden aan het Conservatoire de Liège, de Hogeschool voor Dramatische Kunst, Muziek en Dans Antwerpen en P.A.R.T.S, de dansschool van Anne Teresa de Keersmaeker Brussel.
(Foto: Daniel Suy)

Credo
"Weet u, mijn grote passie is het onbekende. In elk boek, elke muziekpartituur, elk maatschappelijk vraagstuk, elke ontmoeting openbaart zich een nieuwe wereld. Ik wil sprakeloos kunnen zijn en stilstaan voor een ontmoeting van oog tot oog, oor tot oor, klaar voor een diepgaand en zo persoonlijk mogelijk gesprek over dat wat ons bezig houdt en inspireert.

Ik wil kunnen reizen en zien met eigen ogen, mijn oren gespitst. Ik wil kunnen ontdekken, ervaren, beroerd én ontroerd worden. Mij interesseert niet het goud van Columbus of da Gama, maar de onuitputtelijke rijkdom van de verbeelding. Ik wil verhalen horen en altijd opnieuw leren, leren en nog eens leren.

Ik reis nooit alleen. Samen met mij varen door weer en wind getekende zeevaarders van allerlei slag, jonge ontdekkingsreizigers die staan te popelen om nieuwe horizonten te kunnen verkennen en ook enkele verstekelingen op zoek naar een beter leven.

En als we verzadigd zijn en het op ons schip gonst van de nieuwe verhalen en nieuwe liederen keren we huiswaarts, waar u op ons wacht. En dan zingen we, bezingen we, zoals we gebekt zijn, en schenken u onze schatten en strandjuttersvondsten.

En wie weet krijgt u misschien wel zin om straks een eindje met ons mee te reizen. Want lang blijven we niet aan land. Telkens opnieuw roept de zee. Dan lichten we het anker en varen we verwachtingsvol, onvermoeibaar en zonder vrees opnieuw het onbekende tegemoet."


Judith Vindevogel - Ierland, zomer 2011


STEF DEPOVER - HUISSCENOGRAAF en HOOFD TECHNIEK

Stef Depover begint zijn carrière in 1980 bij Akt (later Akt/Vertikaal en De Tijd) in producties van Ivo Van Hove. Sindsdien werkt hij als scenograaf, dramaturg en/of lichtontwerper voor verschillende theatergezelschappen zoals de Onderneming (Marius, Fanny en César), HETPALEIS (De Vikingen, Frustration Island i.s.m. De Kakkewieten), Lampe (Het litteken lip en Kleine doortocht buiten verdenking... i.s.m. Pieter De Buysser), het NTGent (Mario, ga de deur eens opendoen, Wachtend op Godot en De Dienstlift i.s.m. Sam Bogaerts), Droomedaris Rex (Het fluistertheater, Waris Paris...), Theater Teater (Een Avond van Geluk...) en SIN collectief (Rumble in da Jungle, Troost, Reizen Jihad...). Tussen 2005 en 2015 werkte hij regelmatig samen met Michael De Cock voor t,arsenaal Mechelen (Namaals, Rosie en Moussa, Hitler is dood, Puin, De Kersentuin, Drie zusters, De Koning Sterft, Hannibal, Kamyon...) .
Sinds 1998 is hij huisscenograaf en technisch coördinator van WALPURGIS.

Credo: "Lichaam, maak van mij een vragend mens."
F.F.

KLEO VAN OSTADE - HUISDRAMATURG

Kleo studeerde Engels en Theater-, Film- en Literatuurwetenschappen en Filmstudies en Visuele Cultuur aan de Universiteit Antwerpen en behaalde een master Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studies liep ze stage bij onder andere rekto:verso, Dimitri Leue, Toneelgroep Amsterdam en Theater RAST.
Sinds april 2018 is zij huisdramaturge van WALPURGIS.

Inschrijven nieuwsbrief