Speelt!

concept en uitvoering
Benjamin Dieltjens
artistieke leiding
Judith Vindevogel
muziek
Paul Craenen, Steve Reich, Karlheinz Stochkausen en Serge Verstockt
scenografie
Stef Depover
productie
WALPURGIS
i.s.m.
Jeugd en Muziek Vlaanderen
met dank aan
Yannick Willox
Marie Peeters
foto
Stef Depover
As for the story itself, it was entitled 'The Dancing Fool.'
Like so many stories it was about a tragic failure to communicate.
Here was the plot: A flying saucer creature named Zog arrived on earth to explain how wars could be prevented and cancer could be cured. He brought the information from Margo, a planet where the natives conversed by means of farts and tapdancing. Zog landed at night in Connecticut. He had no sooner touched down than he saw a house on fire. He rushed into the house farting and tapdancing, warning the people about the terrible danger they were in. The head of the house brained Zog with a golfclub.


Kurt Vonnegut jr., Breakfast of Champions
een scenografisch en choreografisch concert

Speelt! is een project van klarinettist Benjamin Dieltjens waarin hij samen met WALPURGIS de theatrale mogelijkheden van de muziek/muzikant verder wil onderzoeken.

De drijfveer achter dit akoestisch en ruimtelijk experiment is het experiment zelf. De muziek volgt geen extra-muzikaal verhaal en bestaat niet omwille van een gepretendeerde inhoud; zij is een spel dat zichzelf betekenis geeft. Zij is net zoals hinkelspelletjes en aftelrijmpjes abstract: je kan haar alleen maar horen of ‘spelen’.

PROGRAMMA
Paul Craenen, Antwerp Encounter, creatie
Steve Reich, New York Counterpoint (1985)
Serge Verstockt, A la Recherche du Temps, creatie
Karlheinz Stockhausen, Der Kleine Harlekin (1976)

Vertrekpunt voor de composities van Craenen en Verstockt was het gegeven van ‘contrapunt’ in de New York Counterpoint van Steve Reich. In deze compositie voor klarinet en basklarinet zijn elf muzikale lijnen te horen: tien ervan werden op voorhand opgenomen, de elfde wordt live gespeeld. Het stuk bestaat uit drie delen (respectievelijk snel, traag en snel) die aan één stuk door gespeeld worden. Door de meerstemmigheid en de verschuivingen in tempo lopen de ritmische patronen door elkaar, waardoor de luisteraar zijn grip op de muziek en ook op de tijd verliest.
A la Recherche du Temps, de nieuwe compositie van Serge Verstockt, volgt hetzelfde principe en confronteert de toeschouwer zowel auditief als visueel telkens opnieuw met hetzelfde werk, maar telkens vanuit een andere tijdsdimensie (versneld, vertraagd, real time) opgenomen.
In de creatie van Paul Craenen, Antwerp Encounter, worden de ‘verschuivingen’ binnen de muziek veroorzaakt door de ruimtelijke verplaatsing van een mobiel element.
Ook in Der Kleine Harlekin van Stockhausen zit het gegeven van contrapunt verwerkt, zij het dan in de wisselwerking tussen de compositie voor klarinet enerzijds en de choreografische partituur anderzijds.

Inschrijven nieuwsbrief